" Kisah Tauladan Zaman Dahulu "

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum.w.b.t...

Nak share satu story yang fatin dapat masa belajar STPM dulu... dari Ustazah Syariah :) Ustazah Noriah Yusuh.. Saya Sayang Ustazah :)

First : suatu hari ada seorang lelaki yang menaiki kuda sambil membawa seuncang emas, berhenti di tepi sungai untuk hilangkan dahaga... selepas minum air sungai itu, si pemuda terlupa bahwa dia tertinggalkan uncang emasnya di tepi sungai itu..

Second : datang pula seorang kanak2 lelaki lalu di kawasan sungai itu dan terjumpa uncang emas itu..maka dia pun mengambil memandangkan tiada sesiapa di situ.. dan berlalu dari situ..

Third : datang pula seorang lelaki tua di sungai itu untuk rehat...

bermulalah ceritanya...

pemuda yang tertinggal uncang emas ini baru perasan bahwa uncang emasnya tiada bersamanya. lantas mengambila keputusan berpatah balik ke sungai itu untuk mengambilnya...maka sesampainya di situ, uncang emasnya telah tiada dan dia menuduh orang tua yang rehat disitu mencurinya.. disebabkan marah, pemuda itu membunuh orang tua itu * kasihan*

ha! tapi ada hikmah disebalik semua2 tu terjadi...

----> dahulunya pemuda tadi pernah mencuri wang dari ayah kanak2 tersebut
----> ketika zaman muda orang tua itu, beliau telah membunuh ayah pemuda tersebut..
----> maka, ketiga2 mereka mendapat balasan yang sewajarnya...

kanak2 itu mendapat harta milik keluarganya semula
pemuda itu dapat membalas pembunuhan ayahnya dahulu
dan orang tua itu menerima balasan bunuh balas bunuh

p/s : segala yang baik datang dari Allah :) cerita ini mungkin tidak dapat dinyatakan detail kerana dah lupa :) nak lebih tepat bolehlah bertanya pada mereka yang berilmu :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...