Welcome the all blogger yg dah pun singgah sini..
AsiaCube - The Best Free Social Exchange Site!

:: Entry Untuk Wanita ::


J Assalamualaikum J

Bismillahirrahmanirrahim…

Guys ! I miss you so much J hehehehehe….. I’m serious okay… anyway, actually kali ni fatin nak share something yang mungkin simple entry dengan u all… just like, sharing is caring… caring is love..love is cinta…cinta is kasih..kasih kerana Allah J

Lately fatin ada baca majalah solusi isu n0 39… m.s . 86 and its talk about fiqah wanita… ok, meh fatin explain sikit, topic kali ni berdiskusi perihal wanita yang ketika uzur… * positive thinking please!*
Fatin tak mau copy paste, just apa yang fatin baca, kita share kat sini ye..

Allah berfirman yang bermaksud: “ Demi masa sesungguhnya manusia itu kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan sabar.” (Surah al-‘Asr 103: 1-3 )

Its refer to, wanita yang membiarkan hari-hari dalam tempoh haidnya lompong *terbiar* daripada amal ibadah dan amal soleh ialah golongan yang rugi… so, here fatin list kan beberapa amalan yang boleh disarankan:

 è Selaraskan niat sebagai ibadah : maksudnya tidak kita apa sekalipun yang kita lakukan, niatlah ibadah kerana Allah, and make sure kita niat ibadah itu ikhlas dan perkara yang kita lakukan tidak melalaikan.

 è Berzikir : u know what, not even just who can pray are allowed to make Qiamullail * bangun sepertiga malam untuk solat sunat* tapi wanita yang uzur juga boleh, dengan cara berzikir pada 1/3 malam.. What a beautiful life as a Muslim!



 è Menambah ilmu : everybody knows bila wanita uzur, diharamkan solat dan membaca al-Qur’an, tapi  tidak semestinya kita dilarang untuk membaca bahan bacaan agama yang masih dapat dekatkan diri pada Sang Pecipta, Allah s.w.t..

 è Masih dekat al-Qur’an : jangan jadikan alasan diharamkan membaca al-Qur’an ketika uzur untuk kita tak sentuh langsung kalam Allah itu… masa ni lah kita gunakan untuk mempelajari tafsir2 ayat al-Qur’an, mengetahui kisah2 yang terkandung dalamnya or mendengar bacaan al-Qur’an…dengan cara ni kita masih dapat dekatkan diri dengan Allah J



 è Memperbanyakkan doa : kaum wanita juga digalakkan berdoa even dalam keadaan uzur syar’ie terutamanya pada waktu yg mustajab berdoa
o   Antara waktu azan dan iqamah
o   Ketika hari hujan
o   Ketika tersedar dari 1/3 malam dan sebagainya

 è Memperbanyakkan sedekah :  well, bila sebut bersedekah pasti semua orang membayangkan dari segi wang ringgit…sebenarnya, kata2 yang baik itu juga satu sedekah..gunalah masa yang ada untuk kita saling menasihati even dalam keadaan uzur.

 è Berbakti kepada orang tua atau berkhidmat kepada suami : bantulah ibubapa  yang sudah banyak berkorban demi menjaga dan memastikan kita menjadi insan yang berguna…kepada yang berumah tangga juga seharusnya sedemikian..

p/s : manusia yang paling baik antara kamu ialah manusia yang paling memberi  manfaat kepada manusia lain..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...